سفارش تبلیغ
صبا ویژن
.persianblog'">

سیدمرتضی قدرتی

سه شنبه 88/2/15 :: ساعت 1:35 صبح

کنترل حالت حدی بهره برداری خیز و ترک خوردگی و کنترل تغییرمکان بین طبقاتی:

کنترل عرض ترک خوردگی:

در طراحی به دو علت لازم است که عرض ترک در حداقل نگه داشته شود, ظاهر و پایایی. ترکهای قابل رویت باعث عدم اطمینان از سازه و نفوذ رطوبت و مواد خورنده از طریق ترک و در نتیجه زنگ زدن میلگردها در داخل بتن می شوند که با افزایش حجم همراه است. افزایش حجم میلگرد باعث پوسته شدن بتن پوششی و زنگ زدن میلگرد باعث کاهش سطح مقطع آن می گردد. برای تیرهایی که در نما دیده نمی شوند(بتن در تماس با هوای داخل ساختمان), حداکثر عرض ترک نباید از 0.4 میلیمتر تجاوز کند و برای تیرهایی که در نما دیده می شوند(بتن در تماس با هوای خارج), حداکثر عرض ترک به 0.35 میلیمتر محدود می شود.

محدود کردن fy  محاسباتی به 500 نیوتن بر میلیمترمربع و استفاده از میلگرد آجدار از عوامل محدودکنندة دیگر برای کنترل عرض ترک می باشد. همچنین استفاده از میلگرد به قطر کم و تعداد زیاد, به جای قطر بزرگ و تعداد کم, تاثیر مثبت در کاهش عرض ترک دارد.

طبق آئین نامة بتن ایران در دالهای دو طرفه, محاسبة عرض ترک خوردگی الزامی نیست و تنها رعایت ضوابط مربوط به آرماتور حرارتی و جمع شدگی کافی تلقی می شود.

برای تیپ های مختلف تیرهای طبقات, عرض ترک محاسبه شده است و با مقادیر مجاز آن مقایسه شده است, ملاحظه می شود که همة آنها در حد قابل قبولند.

بعنوان مثال برای ترک عرضی وسط دهانة تیر تیپ 1 واقع در طبقة اول داریم:

با توجه به پوشش 40 میلیمتری برای میلگردها و عرض 400 میلیمتری تیرها داریم:

dc=40 mm

bw=400 mm

 

برای تیر مذکور از 2 میلگرد آجدار نمره 22 استفاده شده است, در نتیجه مساحتی از بتن که حول یک میلگرد را احاطه کرده است برابر می شود با:

A=2 dcbw/تعداد میلگردها=2×40×400/2=16000 mm2

مقدار تنش در میلگردها تحت بارهای بهره برداری که طبق آئین نامة بتن ایران می توان برابر با 0.6 تنش تسلیم گرفت برابر است با:

fs=0.6fy=0.6×400=240 N/mm2

در نتیجه عرض ترک حاصله برابر خواهد بود با:

w=13×10-6fs3?dcA=13×10-6×240×(40×16000)1/3=0.27 mm < 0.35 mm

 با توجه با پلان تیپ بندی تیرها که در گام 10 آورده شده بود, این تیر در نما دیده می شود و در تماس با هوا خارج خواهد بود در نتیجه حداکثر عرض ترک مجاز در آن برابر با 0.35 میلیمتر خواهد بود که بیشتر از ترک ایجاد شده است در نتیجه عرض ترک ایجاد شده قابل قبول است.


¤ نویسنده:قدرتی

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
خانه
مدیریت وبلاگ
شناسنامه
پست الکترونیک


کل بازدیدها:21988


بازدیدامروز:2


بازدیددیروز:16

 RSS 
 
درباره من
سیدمرتضی قدرتی
قدرتی
آغاز روز امروز روز خداست و همه کارهایم رنگ و بویی خدایی دارد. هرروز برکت و نعمت خداوند را در زندگی ام مشاهده می کنم،به ویزه امروز منتظر تجلی برکات فراوان الهی هستم.با شور و شوق فراوان و ایمانی نیرومند بیرون می روم تا آنچه را که باید به دست من صورت گیرد به انجام رسانم. امروز از آسمان طلا می بارد.

لوگوی وبلاگ
سیدمرتضی قدرتی

اشتراک در خبرنامه
 

فهرست موضوعی یادداشت ها
سایت[3] . www[2] . com[2] . hamkelasy . http . ir . persianblog . post . aliomrani . chemixon .

بایگانی شده ها
اردیبهشت 1388

اوقات شرعی

طراحی قالب: رفوزه